بازی کودکان

آیا می ‌دانید یکی از دلایلی که در یکی دو دهه گذشته فاصله میان فرزندان و والدین افزایش یافته، این است که والدین به دلیل مشغله زیاد دیگر فرصت بازی کردن با فرزندان شان را ندارند؟

متاسفانه در حال حاضر مهم‌ ترین نگرانی پدر و مادر‌ها تهیه نیازهایی مانند پوشاک، مدرسه و غذای فرزندان است و چندان گذراندن زمان با کودکان و بازی کردن با آن ها را جدی نمی‌ گیرند.

اگر تمایل دارید بدانید بازی مورد علاقه فرزندتان ـ شخصیت‌ های کارتونی مورد علاقه او ـ دوستانش و حتی رنگ‌ های مورد نظر او کدامند به بازی او توجه کنید.


برای مشاهده به ادامه مطلب... مراجعه نمایید.

بازی کردن با کودکان سبب می ‌شود تا حد زیادی فاصله شما با آن ها کاهش پیدا کند، با آن ها صمیمی ‌تر شوید و به روحیات و خلقیات فرزندان خود پی ببرید. بازی کردن سبب می ‌شود شما از دنیای پرهیاهوی امروزی فاصله گرفته و به دنیای پاک و ساده کودکان قدم بگذارید؛ دنیایی که دارای قواعد و قوانینی متمایز از دنیای بزرگسالان است و تفکر کودکانه در آن حرف اول را می‌ زند. بسیاری از مواقع هنگام بازی کردن با کودکان، شما می ‌توانید به مشکلات روحی‌ ای که ممکن است فرزندان تان با آن روبه ‌رو باشند پی ببرید. معمولاً بچه ‌ها هنگام بازی کردن اعتراضات و نارضایتی ‌های خود را از پدر و مادر و اطرافیان بروز می ‌دهند و آن ها را با این شیوه بیان می ‌کنند.

اگر شما زمان زیادی از فرزندان خود دور باشید و با آنها در ارتباط نباشید ممکن است آنها این ‌گونه حس کنند که برای پدر و مادر خود ارزش چندانی ندارند و همین امر بسیار در روحیه آنها تأثیر منفی خواهد گذاشت

بچه ‌ها نیاز دارند که حس کنند با والدین خود ارتباط نزدیکی دارند و می ‌توانند بدون ترس و نگرانی حرف‌ های خود را به آن ها بزنند. اگر شما زمان زیادی از فرزندان خود دور باشید و با آن ها در ارتباط نباشید ممکن است آن ها این ‌گونه حس کنند که برای پدر و مادر خود ارزش چندانی ندارند و همین امر بسیار در روحیه آنها تأثیر منفی خواهد گذاشت.

به این ترتیب آنها هر روز با شما فاصله خواهند گرفت و هر روز شما را غریبه‌ تر می‌ بینند. به همین دلیل بسیاری از کودکان رو به سوی دوستان فرضی می‌ آورند و ساعت‌ های زیادی را صرف صحبت کردن و بازی کردن با آنها می ‌کنند. اگر شما تاکنون زیاد با کودک‌ تان بازی نکرده‌ اید سعی کنید از همین امروز این فاصله را از بین ببرید و زمان بیشتری را با کودکان خود سپری کنید.

 

بازی کودکان

سعی کنید حداقل هر چند روز یک بار چند دقیقه را به بازی کردن با کودکان تان بپردازید و در دنیای کودکانه آن ها قدم بگذارید.

بکوشید به فعالیت‌ های فرزند خود توجه کنید و بفهمید او به چه فعالیت‌ هایی علاقه دارد و از چه بازی ‌هایی بیشتر لذت می ‌برد. سعی کنید شما هم به همان شیوه با او به بازی کردن بپردازید و به این طریق فاصله خود را با او کمتر کنید.

نکته قابل توجه این است، زمانی که شما با کودک ‌تان بازی می ‌کنید در حقیقت جزئی از بازی او می ‌شوید و او بین شما و خودش از لحاظ سنی و عقلی تفاوت زیادی نمی‌ بیند.

در این هنگام شما باید براساس قانون او عمل کنید و او نقش شما را در بازی مشخص می‌ کند، اما هنگامی که شما کودک ‌تان را سرگرم می ‌کنید در حقیقت با او بازی نمی ‌کنید، زیرا در این هنگام او نقشی در تعیین هویت شما در بازی ندارد و این خود شما هستید که نقش خود را معین می ‌کنید. به هر حال زمانی که شما با کودک ‌تان بازی می ‌کنید اجازه بدهید او حس کند مهم ‌ترین فرد دنیاست.

در ضمن نگذارید کار، زنگ تلفن، اخبار و روزنامه حواس شما را از فرزندتان و بازی پرت کند.

شما به عنوان والد اگر به نقش مثبت بازی بر فرزندتان آگاه باشید،می توانید با انرژی بیشتری بازی کنید :

 

نقش بازی در رشــد عاطفـــی کــــودک:

نیاز به بـــرتری جویــــی را ارضا می کند. موجب ابراز احساسات، عواطف ، ترس ها و تردیدها ، مهر و محبت ، خشم و کینه و نگرانی ها می شود. تمایل به جنگجویــی و ستیـــزه گــــری را کم می کند. « برون نگــــری» کــودک را افــزایش می دهد. نقش بـــازی در رشد جسمـــی کـــودک : مـــوجب رشد هماهنگ دستگاهها و اعضای مختلف بدن می شود. باعث تقویت حواس کــــودک می شود. نیـــرو و انرژی بدن را به بهتـــرین شکل مصرف می کند. کـــودک به تــوانمندی های فکـــری و بدنی خود آگاهـــی پیدا می کند.

 

نقش بــــازی در رشد ذهنــــی کـــودک :

در یادگیــــری زبان نقش بسزایــــی دارد. در رشــــد هـــوشــــی کـــودک بسیار مؤثــــر است. با مفاهیــــم ساخت، فضـــا و شکــــل آشنا مـــــی شــود. رفتــارهای هـــوشمندانه کـــودک تقویت می شود. موقعیت استفاده از قوه تخیل در کـــودک به وجود می آید. زمینه بهتـــــری بـــرای تفکــــر فـــراهم می کند.


منبع : تبیان


مرکز آموزشی نیایش قوچان

www.niayesh581.blog.ir