خلاقیت یک نیروی ذاتی است که در همه افراد وجود دارد و راه­های بی­شماری برای پرورش آن به ویژه از دوران کودکی وجود دارد. چرا که به قول «گاردنر» تصور و تخیلی که در اوایل دوران کودکی شکل می‌گیرد، مبنای خلاقیت در دوران بلوغ است. بنابراین به شما پدر و مادران عزیزی که خواهان آن هستید تا فرزندانی خلاق، مبتکر، نوآور و در نهایت، کارآفرین داشته باشید،


برای مشاهده به ادامه مطلب... مراجعه نمایید.

توصیه می­کنم به نکات زیر جهت تربیت درست کودک دلبندتان توجه نمایید:

* با کودک خود شوخ­طبع و مهربان باشید.

* هرگز کودک خود را تحقیر نکنید. کودکی که احساس حقارت کند هرگز دست به خلاقیت و نوآوری نمی‌زند.

* محیطی مناسب برای انجام کارهای خلاق کودک فراهم نموده و امکانات و وسایلی همچون وسایل موسیقی، نقاشی و طراحی و... در اختیار کودک قرار دهید تا به کمک آنها خلاقیت های خود را ابراز نماید.

* کارهای خلاق کودک را تشویق کنید و آنها را در معرض نمایش قرار دهید و از ارزیابی بیش از حد کودک خود خودداری کنید.

* به عنوان بزرگسال، خود به انجام کارهای خلاق بپردازید و اجازه دهید تا کودک­تان شاهد کارهای خلاق شما باشد.

* از تاکید بر تصورات قالبی در خصوص جنسیت کودکان همچون دختر ماشین بازی نمی کند، پسر عروسک بازی نمی­کند یا پسر گریه نمی­کند، شدیدا خودداری نمایید.

* امکان شرکت در فعالیت­ها و کلاس­های ویژه را برای کودک خود فراهم نمایید.

* در مواقعی که مشکل یا گرفتاریهایی در خانواده وجود دارد از آن مشکلات به شیوه مثبتی استفاده کنید و با تشویق به کودک خود اجازه ابراز احساسات و اظهار نظر بدهید.

* اجازه دهید تا کودک خودش باشد حتی اگر رفتارهای عجیب از او سر بزند و سعی کنید در حضور جمع، کودک خود را خلاق معرفی نکنید؛ در غیر این صورت اطرافیان انتظارات بیش از حدی از کودک شما خواهند داشت.

 

منبع : فاطمه اسلامیه

کودک سرا دات کام