به وبلاگ رسمی مرکز آموزشی نیایش قوچان خوش آمدید

۱۰ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۳ ثبت شده است

ویژگی های کودکان خلاق و پرورش خلاقیت در کودکان


خلاقیت قابلیتی است که در همگان وجود دارد اما نیازمند پرورش و تقویت می‌باشد تا به سر حدشکوفایی برسد. فرد خلاق کسی است که از ذهنی جستجوگر و آفریننده برخوردار باشد. خلاقیت عبارت است از « توانایی دیدن چیزها به شیوه های جدی، شکستن مرزها و فراتر رفتن از چارچوب ها، فکر کردن به شیوه ای متفاوت، ابداع چیزهای جدید، استفاده از چیز های نا مربوط و تبدیل آن به شکل های جدید.» می توان نتیجه گرفت که خلاقیت برآیند فرآیندهای ذهنی و شخصیتی فرد بوده و به تولیدات و آثاری منجر می شود که نو و بدیع بوده، خاصیتی متکامل داشته و با واقعیتها، منطبق بوده و در غایت به سود جامعه بشری هستند.


برای مشاهده به ادامه مطلب مراجعه نمایید.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد زمانی مقدم

چند نکته در پرورش خلاقیت کودکان

در میان توانایی های مختلف انسان بدون تردید خلاقیت سازنده ترین و بنیادی ترین آنهاست. دستیابی به قانون مندی هایی که به شناخت و تغییر جهان منجر شده بدون استفاده از نیروی خلاق انسان ها امکان پذیر نبوده است. همه آثار پر ارزش اصیل و ماندنی فرهنگ بشری که زندگی انسان را معنا بخشیده ،ریشه در خلاقیت داشته است و این همه را تاریخ علم و هنر به روشنی نشان می دهد. با توجه به نقش اساسی خلاقیت در زندگی ضروری است که این توانایی ارزشمند را در کودکان پرورش دهیم.متاسفانه نظام آموزشی _تربیتی ما در خانه و مدرسه و به تبع آن در جامعه، نه تنها این توانایی را در کودکان و نوجوانان پرورش نمی دهند، بلکه باشیوه های نامناسبی که به کارمی برد ، آنرا سرکوب می کند .

 

برای مشاهده به ادامه مطلب... مراجعه نمایید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد زمانی مقدم

مجموعه آثار شهید مطهری

به مناسبت هفته معلم، اثار ارزشمند شهید بزرگوار استاد مطهری خدمت همکاران محترم تقدیم میگردد

برای نمایش  این آثار ارزشمند به ادامه مطلب مراجعه نمایید.....

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد زمانی مقدم

بررسی مسائل اخلاقی و اجتماعی موجود در آثار شهید مطهری

 یکی از عوامل و موثر بر تحولات اساسی در تعلیم و تربیت در قرن حاضر، تاثیر اندیشه های متفکران و مربیان بزرگ و فرآیندهای تربیتی می باشد. اندیشمندان مسلمان در پرتو تعالیم انسان ساز اسلام به موضوع انسان و کمال و سعادت او و راههای وصول به کمال، بسیار پرداخته اند و نظامهایی فکری را برای پاسخگویی به سوالات مربوط به انسان و تربیت او بنا گذارده اند. از دانشمندان معاصری که یادش همواره جاودانه است. شهید آیت الله مرتضی مطهری است. ضعف پژوهش در حوزه تعلیم و تربیت بویژه در قلمرو ((تربیت اخلاقی))، بی توجهی به اهداف اساسی و بنیادی اختلاق و نقش قابل توجه تربیت اخلاقی در ساماندهی و بهبود وضعیت خشک و بی روح حاکم بر جهان ماشینی امروز، همگی لزوم پرداختن به این تحقیق و مقایسه دیدگاههای مکاتب اسلام بر جهان ماشینی امروزه، همگی لزوم پرداختن به این تحقیق و مقایسه دیگاههای مکاتب اسلام و غرب را ضروری می می نماید. همچنین بحران معنوی و اخلاقی حاکم بر جوامع بشری به خصوص در کشورهای پیشرفته و صنعتی غرب از یک طرف و مشخص نبودن مرزهای تعلیم و تربیت و تربیت اخلاقی و نظامهای تربیت و جوامع اسلامی از طرف دیگر، بحث و بررسی پیرامون اهداف، معیارها و شیوه های تربیت اخلاقی از منظر شهید مطهری در این تحقیق مشخص تر می سازد.


برای مشاهده به ادامه مطلب... مراجعه نمایید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد زمانی مقدم

روزشمار هفته معلم سال 1393

ردیف

روز

تاریخ

عنوان

1

جمعه

12 اردیبهشت

معلم، پیام آور امید، انتظار و رستگاری

2

شنبه

13 اردیبهشت

معلم، زمینه ساز عزم ملی و مدیریت جهادی

3

یکشنبه

14 اردیبهشت

شهید مطهری، الگوی تدبیر و امید

4

دوشنبه

15 اردیبهشت

معلم، مروج فرهنگ اسلامی و ملی

5

سه شنبه

16 اردیبهشت

معلم منتقد، دانش آموز پرسشگر

6

چهارشنبه

17 اردیبهشت

معلم و میثاق با ولایت

7

پنج شنبه

18 اردیبهشت

معلم نماد ایثار و شهادت

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد زمانی مقدم

زندگینامه استاد شهید مرتضی مطهری

استاد شهید آیت الله مطهری در ۱۳ بهمن ۱۲۹۸ هجری شمسی در فریمان واقع در ۷۵ کیلومتری شهر مقدس مشهد در یک خانواده اصیل روحانی چشم به جهان می گشاید. پس از طی دوران طفولیت به مکتبخانه رفته و به فراگیری دروس ابتدایی می پردازد.


برای مشاهده به ادامه مطلب... مراجعه نمایید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد زمانی مقدم

چند نکته در پرورش خلاقیت کودکان

در میان توانایی های مختلف انسان بدون تردید خلاقیت سازنده ترین و بنیادی ترین آنهاست. دستیابی به قانون مندی هایی که به شناخت و تغییر جهان منجر شده بدون استفاده از نیروی خلاق انسان ها امکان پذیر نبوده است. همه آثار پر ارزش اصیل و ماندنی فرهنگ بشری که زندگی انسان را معنا بخشیده ،ریشه در خلاقیت داشته است و این همه را تاریخ علم و هنر به روشنی نشان می دهد. با توجه به نقش اساسی خلاقیت در زندگی ضروری است که این توانایی ارزشمند را در کودکان پرورش دهیم.متاسفانه نظام آموزشی _تربیتی ما در خانه و مدرسه و به تبع آن در جامعه، نه تنها این توانایی را در کودکان و نوجوانان پرورش نمی دهند، بلکه باشیوه های نامناسبی که به کارمی برد ، آنرا سرکوب می کند.


برای مشاهده به ادامه مطلب... مراجعه کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد زمانی مقدم

تبریک هفته معلم

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد زمانی مقدم

چگونه یک بازی کامپیوتری مناسب برای کودکان انتخاب کنیم؟

اگر می خواهید برای کودکان یک بازی رایانه ای بخرید ، بهتر است این مطلب را بخوانید و عالمانه بازی مناسب را انتخاب کنید.بچه ها از طریق بازی خیلی چیزها یاد می گیرند.


برای مشاهده به ادامه مطلب ... مراجعه نمایید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد زمانی مقدم

الگویی برای تعلیم و تربیت


الگوی تعلیم و تربیت

وقتی می گویم بچه ، منظورم سنین ۹تا ۱۸سال است. روان شناسان معتقدند شخصیت کودک تا ۴سالگی شکل می گیرد. آیا شخصیت را می توان بدون طرز تفکر کودک تصور کرد. شکل گیری شخصیت بر پایه نحوه تفکر کودک قابل تصور است. یعنی کودک مفاهیم پایه زندگی فردی و اجتماعی همچون محبت ، خشونت ، اعتماد، ترس و دوستی را درک می کند و بر اساس آن ، رفتارهای او در میان اطرافیان و همبازی هایش آشکار می شود. کودکی را فرض کنیم که طرز تلقی او از این مفاهیم پایه در تمام دوره های زندگی بعدی اش مورد نقد و بررسی دیگران قرار نگیرد. رفتارهای فردی و اجتماعی این کودک فرضی در تمام دوره ها بر اساس همان مفاهیم پایه شکل گرفته است.


برای مشاهده به ادامه مطلب... مراجعه نمایید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد زمانی مقدم